Billeder fra Holmegaard

Museumsforeningen for Ebeltoft og Omegn

Kulturhistorisk forening for Syddjurs Kommune

Turen til Holmegaard

blev en stor succes. På grund af 2 afbud blev holdet på 18 deltagere. Det viste sig at være meget passende.

Vi startede med at afsøge en stor Ertebølleboplads med det håb at finde nogle flintredskaber. Holdets deltagere var meget ivrige, og der blev fundet  relativt meget.

Som at finde en nål i en høstak - men det lykkedes

De bedste fund var uden tvivl 2 meget fine flækkeblokke fra grubekeramisk kultur.

Der er ikke tidligere fundet spor fra denne kultur på Holme-gaards jorder, så det var fantastisk fint. De to flækkeblokke er efterfølgende blevet registreret i Museum Østjyllands database.

Derefter spiste vi frokost i Holmegaards lade med sandwiches, vin, øl og vand. Under frokosten blev de forskellige fund undersøgt og kommenteret.

Efter frokosten var det tid for den spændende beretning om Holmegaards histo-rie, herunder også om den allerede betydelige restaurering, som ejerne, Merete og Verner Nielsen, har gennemført, og videre om de nuværende, hhv.  kom-mende, omfattende planer. Merete og Verner er to helt unikke ildsjæle, som gæstfrit åbner deres hjem for besøgende.  Desuden er de begge fabelagtigt dyg-tige fortællere og formidlere. Verner er (selvom han er ingeniør) en enestående håndværker, der behersker alle de gamle teknikker. Al restaurering  bliver der-med så tidstro og ægte som overhovedet muligt.

Det blev en pragtfuld eftermiddag .

Herunder følger flere billeder fra dagen - bl. a. en flok krondyr (i det fjerne) og en gammel, sjælden gåseart.

Museumsforeningen for Ebeltoft og Omegn

Juulsbakke 1 - 8400 Ebeltoft